Hem Nyheter Topp tre tips att lyckas med kalla samtal

Topp tre tips att lyckas med kalla samtal

Tre tips från Lyft luren – nå framgång av Henrik Bromée

Förberedelser

Det vanligaste nybörjarmisstaget som förvånansvärt många än idag begår är att mekaniskt läsa upp exakt samma pitch till alla som svarar utan att ha läst på bara litegrann eller gjort någon bakgrundskoll. Det är idag enklare än någonsin att ta reda på fakta om företaget eller personen du ska ringa till och det finns ingen ursäkt för att inte ha kollat upp företagets strategi, prioriteringar eller relevanta nyheter om den du ska kontakta. Det finns till och med automatiserade verktyg som hjälper dig ta fram ”trigger points” för att kontakta ett kundämne. Koppla din research till den produkt eller tjänst du tillhandahåller och gör dig själv relevant för ditt prospect. Om du är lagom förberedd kommer du dessutom att känna dig tryggare, låta mer självsäker och trovärdig och därmed öka du dina möjligheter att få möte dramatiskt.

Var kärnfull och kom till poängen snabbt

Genom din research ovan bör du ha identifierat ett relevant skäl för att tala med kunden. Kan du hjälpa dem sänka kostnaderna, öka intäkterna, höja effektiviteten eller på annat sätt göra livet bättre eller enklare för dem? Du ska kunna artikulera värdet med det du kommer med i en eller två meningar och få fram budskapet utan onödiga detaljer. Ditt mål med samtalet är oftast inte att sälja direkt på telefon; sälj mötet och inte produkten/tjänsten.

Låt inte som en slemmig säljare.

Fråga inte hur läget är, hur semestern varit och försök absolut inte att skämta eller göra dig lustig för att ”bryta isen”. De du ringer till har ingen lust att kallprata med en anonym röst i telefonen och de du talar med är dessutom upptagna personer och om de ser dig som en tidstjuv är det kört. Du har bara några sekunder på dig att göra ett bra första intryck och det gäller att undvika att låta som en stereotyp av en säljare!

 

DELA

Lämna en kommentar