Hem Nyheter Tillsammans är vi starka, kära PMS-systrar

Tillsammans är vi starka, kära PMS-systrar

Våra bästa tips på hur man lever med PMS!

Tipsen är tagna ur boken Har du PMS, eller? En peppande bok till alla våra systrar.

BÖRJA LOGGA DIN MENSCYKEL.

I en app eller på papper men INTE i huvudet är du snäll. Skriv ner vilka dagar du känner dig ledsen, orolig, ångestfylld, lycklig, trött, arg och allt däremellan. Tips! Använd dina egna ord och exempel när du beskriver hur du  mår, som vi gjorde på sidorna 44–45, då är det lättare att komma ihåg känslan. Till exempel: ”Biter ihop mina tänder och tycker mitt älsklingstvättmedel luktar gubbpiss.” Vitsen med det här är först och främst att det kommer hjälpa dig förstå hur ditt mående hänger ihop med din cykel men också för att få koll på när ägglossningen är på ingång. Det är skönt att vara förberedd. Din familj kommer också uppskatta det!

Våga prata om det

Berätta för dem du delar ditt liv med att du mår dåligt. De ska såklart inte acceptera att du beter dig hursomhelst, men de kan få en större förståelse för hur du fungerar. Obs! Vi rekommenderar inte att du gör det när du har PMS. Försök komma fram till vad till exempel din partner kan säga till dig när det märks att du börjar må dåligt. Om du har barn som är stora nog att förstå: förklara att det är något som händer med dina hormoner som du inte kan påverka.

Snacka med stressen

Din PMS älskar stress vilket kan förvandla vilken menscykel som helst till ett vidrigt virrvarr av känslor. Små pauser av medvetenhet under dagen hjälper. Försök hitta andrum utan stimuli utifrån där du kan gå ner i varv, komma i kontakt med dig själv, tänka efter och ta bättre beslut än om du är aktiv hela tiden. Planera ”ingentingtid”.

Prioritera sömn

Det är svintrist att lägga sig klockan nio en sommarkväll när alla andra bara är ute och lever livet, men det är precis vad du behöver när du är mitt i din PMS. Sömnen gör att dina binjurar hinner återhämta och reparera sig.

Dra ner på alkohol, koffein, nikotin

Vi veeet att det är det tristaste rådet någonsin, men det finns inget lätt sätt att dra av plåster – gör det bara!

Ring en vän

När det är som jobbigast, ring och berätta att det känns som du ska gå sönder. Att säga saker högt gör någonting med rädsla och ångest.

Träna gärna

Du behöver inte springa maraton eller köra sjuhundra burpees, allt vi begär är att du fortsätter röra på dig även när du mår dåligt. En promenad med PMS-podden i lurarna är verkligen gott nog de dagar det känns som en världsomsegling att bara sätta på sig ett par byxor.

Kräv hjälp

Prata med en läkare eller gynekolog om dina besvär. Om de avfärdar dig ser du till att få träffa en ny, smartare person som tar din hälsa på allvar. Det finns tyvärr en tendens att ”kvinnoproblem”sopas under mattan och avfärdas som något vi ska stå ut med utan att klaga. Helt fel! Ta med dig den här boken och vifta avsnittet med Helena Kopp Kallner framför dem så kanske de lyssnar. Om inte, byt läkare.

Ät så att du mår bra

Försök att hitta den mat som ger din kropp mest energi, för kosten påverkar såklart hur vi mår under vår PMS. Däremot är vi allergiska mot att det skulle finnas en enda helig kostväg att följa. Se maten som bränsle som hjälper dig dra runt hela den makalöst magiska kvinnomaskin som är du.

Förlåt dig själv

Vi är alla människor som gör misstag. Vitsen är att lära sig av dem, försöka igen och hitta nya sätt att förhålla sig till livet. Även om vi inte alltid kan kontrollera vår PMS, så kan vi kontrollera hur vi pratar med och om oss själva.

Du är inte ensam

När du mår som sämst kan du tänka på alla PMS-systrar runt om i landet som känner exakt, precis, på pricken som du. Tillsammans är vi starka.

Hälsningar
Jenny Öhrn Segolsson och Charlie Michaelsen
Författare till boken Har du PMS, eller?

DELA

Lämna en kommentar