Att tänka på när du väljer förlag – Hybrid vs traditionell utgivning
Är en traditionell utgivning bättre än andra alternativ? Vi på Lava ger ut både på traditionellt vis och genom hybridavtal, för oss är varje bok och författare i fokus oavsett avtalsform. Vårt arbetssätt skiljer sig heller inte åt beroende på vilken avtalstyp författaren har. På Lava tycker vi att tyngdpunkten bör ligga på vad förlaget kan erbjuda, vilken typ av bok som ska ges ut och författarens förväntningar – det är viktigare än en ofta tröttsam debatt om ”hybrider” contra ”traditionalister”.
Det finns många anledningar till att välja att ge ut sin bok genom ett hybridavtal. Det är ytterst få författare – särskilt sant när det gäller debutanter – som blir antagna på så kallade traditionella förlag, oavsett hur välskriven boken är. Samtidigt är de flesta traditionella förlag ytterst restriktiva att ge ut böcker med en begränsad kommersiell potential, t.ex. böcker i smala genrer, självbiografier med mera. Hybridavtal ger möjligheten för författare att ge ut och kvalitetssäkra sin bok genom en förlagsutgivning. På så sätt tycker vi faktiskt att hybridavtal är positiva för förlagsvärlden, då de möjliggör att manus som annars inte hade fått se dagens ljus faktiskt kan ges ut och uppskattas av Sveriges många bokälskare.
Även om vi aldrig kan lova att en bok blir en kommersiell framgång vill vi ändå passa på att påpeka att en betydande del av vår omsättning kommer från återförsäljningen av de titlar vi publicerar. Vi är beroende av en omfattande återförsäljning för att kunna visa ett bra resultat. Att sälja våra författares böcker ligger definitivt i vårt egenintresse och vi säljer ett stort antal böcker varje dag, året runt. Samtidigt är det viktigt att inse att en bokutgivning inte är en finansiell investering, det går aldrig att lämna några försäljningsgarantier i förväg. När det gäller böcker utgivna på traditionellt förlag har författaren ofta begränsade möjligheter att sälja böcker på egen hand, men ger du ut på Lava kan du – om du så önskar – också sälja böcker själv via dina egna kanaler och behålla hela förtjänsten på försäljningen. I och med vårt upplägg får du som författare möjlighet att nå ut och tjäna pengar i både egen kanal och återförsäljarledet.
Många författare, särskilt de som säljer även via egna kanaler, får tillbaka insatsen över tid, vi vill dock påpeka det att ge ut en bok som investering sett är riskabelt, det finns många bättre alternativ om det är en säker avkastning som är målet. De flesta av våra författare ser utgivningen hos oss som ett sätt att utvecklas i sitt skrivande, att fullfölja en dröm eller en önskan om ett samarbete med en erfaren och professionell partner.
Skiver du på en självbiografi?
Skriver du en självbiografi eller exempelvis i terapeutiskt syfte kan marknaden vara begränsad, sådana manus refuseras därför ofta av traditionella förlag även om texterna är både välskrivna och intressanta. Generellt gäller därför för alla välskrivna manus i kommersiellt smala genrer att du bör fundera på hybridmodellen. Du kommer då att kunna ge ut ditt alster och förlaget bakom dig kommer att säkerställa att boken blir genomarbetad, med ett professionellt och snyggt utförande.
De flesta typer av böcker kan med fördel kan ges ut med hybridavtal. Till exempel passar ofta fackböcker bra på hybridavtal liksom böcker med en tydlig lokal förankring, men det går självklart fint att även ge ut andra genrer med hybridavtal.
Hybridavtal
Är man utgiven med hybridavtal måste författaren göra all marknadsföring själv, påstås det ofta från debattörer med sin bas i den traditionella förlagsvärlden.Men är det verkligen så att författaren lämnas ensam med att marknadsföra sin bok? Svaret är ett tydligt nej om boken ges ut på Lava förlag. Vi har klara och tydliga marknadsföringsåtgärder som vi genomför för alla våra böcker. Precis som med all typ av marknadsföring kan vi aldrig lämna garantier för att vi kommer sälja ett visst antal böcker eller nå ut i media. Samtidigt är det självklart en fördel om du som författare också på egen hand är engagerad i marknadsföringen, t.ex. genom att boka in signeringar hos lokala boklådor och dylikt.
Återigen handlar det inte om avtalsmodellen utan snarare om förlaget har den kunskap och de resurser som krävs. Ger du ut din bok på Lava förlag – oavsett vilken avtalstyp du har – kommer du att få fullt stöd under hela processens gång, från den språkliga bearbetningen till design och tryck och marknadsföring.