Vanliga fördomar om hybridutgivning

Vi stöter i vår verksamhet ibland på fördomar om hybridutgivning, det saknas heller inte röster som av en eller annan anledning (inte sällan i rent egenintresse) sprider en negativt vinklad bild av hybridutgivning. I denna artikel har vi samlat de vanligaste missuppfattningarna, liksom vår syn på dessa.

Notera att vi i artikeln enbart uttalar oss om hur vi på Lava arbetar och om vår syn i frågan, vi kommenterar alltså inte andra hybridförlag.

Myt: Hybridförlag har ingen avsikt att sälja böcker utan tjänar enbart pengar på författarnas medfinansiering

Detta stämmer helt enkelt inte, en betydande del av förlagets omsättning kommer från försäljning av böcker i återförsäljarledet och till slutkonsument. Vårt mål är självklart att sälja böcker eftersom det gagnar såväl våra författare som oss som förlag, vilket reflekteras av att vi återkommande haft titlar på topplistor hos återförsäljare och strömningstjänster i många olika genrer.

Myt: Hybridförlag har en otydlig affärsmodell

Lavas modell är tydlig och vi informerar alla författare om hur vi arbetar både före och efter ingånget avtal med oss. Det finns omfattande och tydlig information både här på hemsidan. Vidare får alla författare en broschyr med ingående information om hela processen och de får också löpande information under resans gång, både direkt från sina förläggare och via informationsmaterial om de olika stegen på vägen till publicerad bok.

Eftersom vi har en bred utgivning och ger ut en större mängd böcker varje år är det tyvärr näst intill omöjligt att inte en mindre andel författare känner att deras förväntningar inte möts. Vår uppfattning är att det ofta kokar ner till just förväntningar som kanske inte överensstämmer med hur verkligheten ser ut i branschen idag. Vi jobbar löpande med att balansera förväntningar och landa rätt, inte minst i egenintresse, varken vi eller författaren är betjänta av en orealistisk förväntansbild.

Söker man kändisskap så finns det bättre vägar dit än genom ett boksläpp. Det är idag kanske tuffare förutsättningar än någonsin att slå igenom och trots att man får medialt genomslag så är det heller ingen garanti för ett varaktigt kändisskap. Vi lovar aldrig genomslag eller försäljningsframgångar, tvärtom är vi ytterst försiktiga i vad vi kan utfästa. När förväntan inte uppfylls för den kategori av författare som valt boken som verktyg för att nå kändisskap är vår erfarenhet att det är i denna kategori som missnöje kan gro.

Vi, och våra författare, har sedan många år tillbaka lärt oss leva med att den här typen av myter. Hade vi legat helt fel i vår leverans hade vi inte kunnat vara så stora som vi är och hade inte heller haft ett så högt betyg av våra författare på Facebook och Google. En stor del av våra nya författare kommer, och har alltid kommit, via rekommendationer som vi tolkar som ett uttryck för kundnöjdhet.

Myt: Att ge ut en bok med hybridavtal är en dålig investering

Vår uppfattning är att man inte ska ge ut böcker om man ser det som en finansiell investering, då finns det bättre alternativ att satsa på.

De flesta av Lavas författare ger inte ut boken för att tjäna pengar. Det är helt andra motiv bakom både författandet och publiceringen. Vad gäller ekonomin så lovar vi inte att författaren ska få tillbaka det man satsat utan är noga med att poängtera att det inte finns några garantier eller möjlighet att förutsäga hur en bok kommer att tas emot kommersiellt.

Vi som förlag anser att fler författare ska ges chansen att nå ut med sina verk, en modell där författaren bekostar hela eller en del av utgivningen möjliggör att smalare böcker kan ges ut. Vi har svårt att se att det skulle vara skadligt för författaren, litteraturen eller samhället i stort.

Många av våra författare är också debutanter, och sådana har särskilt svårt att bli antagna av det ”Stora förlaget” eftersom de inte bevisat sig kommersiellt. Att få professionell hjälp av oss med sin första bok blir därför ofta en investering i det egna författarskapet och kan vara språngbrädan till att skapa större framgångar i framtiden, vilket vi sett flera exempel på.

Myt: Böckerna utgivna hos hybridförlag är inte bra, det är dålig kvalitet på hybridutgivna böcker

Svepande anonyma kommentarer om att böckerna inte håller måttet är bara tröttsamt men tyvärr något som mer konservativa personer ibland påstår. Det rimmar dock illa med hur Lavas böcker tas emot av BTJ, bokstagrammare med flera. I år har till exempel två av våra författare deltagit i Babel, vilket motbevisar påståendet i alla fall när det gäller Lava.

Vi roade oss för något år sedan att jämföra antal korrekturfel i Lavas böcker med “Stora förlagets”, det gick inte att se att vi eller “Stora förlaget” gjorde ett bättre jobb. Ibland är det emellertid så att vår utgivning är mer tillåtande gällande manus vilket kan avspeglas i det språkliga slutresultatet. Förlagsbranschen är en bransch av frilansare, inte sällan använder vi oss av samma frilansare som även tar uppdrag åt “Stora förlaget”.

 

Myt: Böckerna säljer dåligt, böckerna recenseras sällan, förlaget marknadsför inte böckerna

Som vi tidigare nämnt står återförsäljningen för en betydande del av förlagets omsättning. Vad gäller recensioner har det under året förts en debatt just om recensioner av litteratur i media. Det är tufft för alla förlag att få en recension såsom medielandskapet ser ut idag. Med detta sagt figurerar Lavaförfattare ofta i riksmedia, och vi har samlat ett urval av dessa medieframträdanden på följande länk. Många Lavaförfattare syns också i andra sammanhang, t.ex. i lokaltidningar, på mässor, seminarier med mera. Inte dåligt för ett förlag som vissa påstår inte marknadsför sin utgivning.

Slutfunderingar

Ovan har vi samlat de vanligaste fördomarna som vi stöter på i kontakten med författare och andra intressenter. Om de sprids av personer av ren okunskap eller av egenintresse i att sprida missuppfattningar låter vi vara osagt, men faktum är att dessa och andra negativa myter inte är förankrade i verkligheten.

Vi på Lava har processer och rutiner på plats för att säkerställa en genomgående kvalitativ produktion i alla led, från redaktionellt arbete till omslagsdesign, tryck och marknadsföring. Detta är något som bekräftas av det stora antalet nöjda kunder, återkommande kunder, medieuppmärksamhet kring våra böcker samt de positiva omdömena på våra sociala medier.